mensen, groepen, hal, openbare ruimte, haast
Diversen
Albert Sonnevelt
Diversen
11/04/2016
3 min

Acquisitie voor coaches: 9 manieren om succesvol klanten te werven!

11/04/2016
3 min

Acquisitie voor coaches: 9 manieren om succesvol klanten te werven!

Aan acquisitie voor coaches ontkom je niet als je je nieuwe coachpraktijk wilt laten floreren. Want, daarvoor heb je klanten nodig en dat betekent niet alleen mensen helpen met wat je het allerliefst doet. Je moet ook je ondernemerskwaliteiten aanboren en ontwikkelen. Dat kant best lastig zijn. In dit artikel daarom 9 tips hoe je succesvol klanten vindt en aan je bindt.

1. Schrijf een persbericht in combinatie met een speciale actie

Ga je starten? Laat het iedereen weten. Schrijf een persbericht. Stuur het persbericht naar lokale radio- en tv-zenders, kranten, bladen en bloggers. Maak het extra aantrekkelijk door een kennismakingssessie voor half geld of gratis aan te bieden. Dat is een laagdrempelige manier om potentiële klanten te werven.

2. Adverteer online en offline!

Dit is een prima manier van acquisitie voor coaches, want door te adverteren maak je jezelf zichtbaar voor je potentiële klanten. Dat kan offline in een lokale krant, niche tijdschrift, huis-aan-huis-krant, vakblad, op de lokale TV, enzovoort. Online adverteren? Dat doe je bijvoorbeeld via Google AdWords, maar ook op de diverse social media kanalen als Twitter, Facebook en dergelijke. Focus je hierbij op de kanalen die je doelgroep gebruikt. Ofwel: kijk waar zij hun informatie vergaren.

Acquisitie voor coaches3. Organiseer een demonstratie of workshop

Geef je nieuwe bedrijf een vliegende start door de opening te combineren met een demonstratie of workshop. Zo creëer je aandacht en geef je geïnteresseerden een extra reden om naar je toe te komen. Natuurlijk niet vergeten de media te informeren om aandacht te genereren. Dus breng ze ervan op de hoogte!

4. Verspreid een brochure of folder

Acquisitie voor coaches kun je ook vormgeven door een brochure of folder te verspreiden. Huis-aan-huis en/of door deze op relevante plekken neer te leggen. Zeker als het maatschappelijk belang van je activiteiten groot is. Denk aan onderwerpen als fitheid, voeding, bewegen en dergelijke. Een folder voor mindfulness cursussen kun je bij een huisarts neerleggen.

5. Meld je aan als gratis gastspreker

Zoek naar bijeenkomsten en evenementen over onderwerpen die in lijn liggen met je coachactiviteiten. Of ga na waar je potentiële klanten samenkomen. Meld je daar aan als gratis gastspreker. Vertel een inspirerend verhaal en geen verkooppraatje. Sluit af met een call-to-action. Bied bijvoorbeeld 5 mensen die hun naw-gegevens en telefoonnummer achterlaten een gratis oriëntatiegesprek aan. En… vergeet niet een goede folder over je werkzaamheden uit te delen, inclusief je contactgegevens uiteraard.

6. Acquisitie voor coaches? Ga netwerken

Netwerken is een goede manier om contacten te leggen, te onderhouden en uit te breiden. Je laat weten wie je bent en wat je te bieden hebt. Het biedt startende ondernemers legio mogelijkheden. Vaak leidt het tot afspraken met mensen die vervolgens tot nieuwe klanten leiden. Bezoek daarom geregeld evenementen, beurzen en seminars in je vakgebied. Let op welke netwerkevenementen bij je passen en waar je de juiste contacten opdoet.

7. Wees vindbaar online

Online vindbaarheid creëren kan lastig zijn, het is belangrijk dat je hier werk van maakt. Want veel mensen starten hun zoektocht tegenwoordig online. Zet nuttige informatie over je werkzaamheden op je website, houd regelmatig een blog bij over issues die je (potentiële) klanten interesseren. Het vergroot je online vindbaarheid en draagt bij aan je expertstatus. Start ook een e-mailnieuwsbrief. Zo houd je belangstellenden op de hoogte van je activiteiten en het biedt de optie om speciale acties op te zetten.

8. Gebruik ook social media

Acquisitie voor coaches kan ook prima via social media als Twitter, Facebook, Instagram en dergelijke. Je kunt zo mensen op de hoogte houden van je activiteiten, evenementen, acties enzovoort. Dus maak accounts aan voor je coachpraktijk. Opgelet: voorkom dat het een constante stroom van reclame is. Het is een plek om in contact en gesprek te gaan met toekomstige klanten. Kortom: voeg waarde toe en ga in gesprek, want social media is tweerichtingsverkeer.

9. Krijg feedback en aanbevelingen

Onder andere je website is een goede plek om feedback en aanbevelingen te verzamelen. Wanneer iemand iets positief over je zegt, heeft dat meer kracht dan wanneer je dat zelf doet. Hoe je als startende coach aan die feedback dan wel aanbevelingen komt? Laat je familie, vrienden en kennissen gratis kennismaken met je dienstverlening en maak van hen jouw ambassadeurs. Vraag in ruil daarvoor om een positieve reactie op je website. Uiteraard inclusief foto en naam, dat maakt het nog krachtiger. En vraag ook om jou aan te bevelen bij hun contacten. Het vliegwieleffect daarvan is groot.

Hopelijk inspireren deze tips je om nieuwe klanten te werven voor je praktijk. Belangrijk tijdens het acquireren is dat je jezelf blijft. Luister naar wat je potentiële klanten je vertellen, wees geïnteresseerd, stel vragen en laat je enthousiasme niet de overhand nemen.


Reacties