Coach, coaching, coachen, gesprek, therapie, praten, advies geven
Diversen
Albert Sonnevelt
Diversen
11/04/2016
2 min

Zo krijg je nieuwe klanten als coach: 9 tips!

11/04/2016
2 min

Nieuwe klanten trekken als coach is belangrijk. Niet alleen vanwege de inkomsten om in je bestaan te voorzien, maar ook omdat het zin geeft aan wat je het allerleukste vindt om te doen. Zeg maar: waardering voor je inspanningen. Maar, hoe kom je nu aan die klanten als startende zelfstandige coach? 9 tips om meer klanten te trekken.

1. Geef iets gratis weg

Een andere mogelijkheid is een product gratis weggeven. Eenvoudigweg omdat mensen dol zijn op gratis. Bijvoorbeeld een zelfgeschreven e-boek met praktische tips voor wie zich aanmeldt voor je e-mailnieuwsbrief. Ook een gratis webinar helpt om mensen kennis te laten maken met je diensten en kan je helpen nieuwe klanten te werven. Laat je gedachten er eens over gaan. Kies uiteraard iets wat relevant is voor je doelgroep.

2. Begin met gastbloggen

Dit is bloggen op voor jou interessante websites over je expertise. Daar geef je tips, bied je checklists aan, schrijf je handleidingen of bespreek je cases enzovoort. Uiteraard onder je eigen naam met een link naar je website. En… vergeet niet je gastblog te promoten via social media.

3. Gezamenlijke promotie-actiesnieuwe klanten als coach

Ook kun je contact zoeken met andere coaches die bij jouw dienstverlening passen en samen promotionele acties opzetten. Bijvoorbeeld als gewichtscoach kun je samenwerken met een beweegcoach. Of als stresscoach samenwerken met een masseur. Bekijk eens welke opties bij je passen.

4. Leg contact met bedrijven

Misschien dat je dienstverlening als coach prima past bij bedrijven. Bijvoorbeeld als masseur kun je stoelmassage geven bij bedrijven. Als stresscoach kun je preventieve trainingen geven bij bedrijven hoe om te gaan met stress of het voorkomen ervan. Als gewichtsconsulent kun je bedrijven adviseren over gezond en gevarieerd eten in de bedrijfskantine enzovoort. Ga eens na welke mogelijkheden je coachpraktijk biedt buiten de gangbare paden.

5. Spreek op bijeenkomsten

Geef een (gratis) lezing en koppel er een afspraak voor een vervolg aan. Verpak die bijvoorbeeld in een vroegboekkorting als belangstellenden zich à la minute aanmelden. Je voordeel is dat je zo jezelf in de picture speelt en mensen een goede indruk van je kunnen krijgen. Ga aan de slag en benader allerlei voor jou interessante clubs, organisaties en verenigingen om je verhaal te doen. En natuurlijk deel je je visitekaartje na afloop uit. Niet vergeten!

6. Schrijf een e-book of whitepaper

Een whitepaper of e-book is een prachtige manier om je expertise te laten zien. Zeker in het huidige online tijdperk. Promoot je boek via Facebook, twitter, WhatsApp, Instagram et cetera. Je kunt bezoekers die zich aanmelden op je nieuwsbrief in ruil voor hun e-mailadres gratis je e-book of whitepaper laten downloaden. Kom je geregeld met relevante informatie? Dan blijven mensen je volgen en denken aan je als ze hulp nodig hebben of bevelen je bij anderen aan.

7. Diverse mogelijkheden voor meer nieuwe klanten

Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om meer klanten te werven als coach. Bijvoorbeeld door je visitekaartje en/of brochure in winkels, bij sportscholen en bedrijven neer te leggen. Of wat denk je van een wekelijks inloopspreekuur. Kijk eens waar je terecht kunt als coach in je nabije omgeving. Of meld je aan als vrijwilliger bij een project dat aansluit bij je coachwerk. Ook dat kan helpen nieuwe klanten te vinden. Neem verder deel aan beurzen in je vakgebied, word lid van een beroepsvereniging, maak een elevator pitch, bedenk een stunt die positieve publiciteit oplevert en speel waar mogelijk in op trends.

Hoe zorg jij ervoor dat je meer klanten krijgt als coach? Heb je zelf nog een goede tip of vragen? Laat hieronder een reactie achter.

Reacties